DC-PLUS levert huishoudelijke diensten aan gezinnen in de regio Hasselt, Limburg. Welkom, beste lezer.

donderdag 9 september 2010

Ingrijpen in de dienstencheques?

Wat is nu eigenlijk het terugverdieneffect op de dienstencheques? Idea Consult berekende onlangs dat de kosten stilaan te zwaar worden om te dragen. Maar gisteren kwam Federgon met een herberekening af. Liefst 56% van de kosten vloeit terug naar de staat, ruim 15% meer dan wat Idea Consult becijferde. Het verschil zit 'm natuurlijk in wat je meetelt bij de berekening. BTW-inkomsten, bijvoorbeeld. Of extra vennootschapsbelastingen.
Goed nieuws voor de voorstanders van het systeem van de dienstencheques, natuurlijk. Federgon profiteert ervan om enkele adviezen aan de nieuwe regering te lanceren. Uitbreiding van het gebruik staat voorop. Onder het motto: hoe meer dienstencheques hoe beter voor het land en zijn bevolking.
Zal wel. Wat ik echter mis is een pleidooi voor twee andere essentiële ingrepen: vermindering van het fiscale voordeel op de aankoop, en invoering van de sociale dienstencheque.
Het fiscale voordeel bedraagt momenteel 30%, te verrekenen in de personenbelasting van de gebruiker. Zonder onderscheid van koopkracht, welteverstaan. Integendeel, voor iedereen geldt dezelfde regeling. Dit is onrechtvaardig! Een alleenstaande met een minimumpensioen en geregeld medische kosten betaalt evenveel als een gezin van tweeverdieners met een 10 keer zo hoog inkomen. Wanneer wordt deze krommiteit rechtgetrokken?
Ik stel voor: twee vliegen in één klap. Verminder het fiscale voordeel en hou rekening met het inkomen van de gebruiker. Hallo, nieuwe regering? Voor wanneer de sociale dienstencheque?

Geen opmerkingen: